Hur man får besökare till hemsidan
Att få besökare till din hemsida är en sak, men att behålla dem där och sedan göra dem till kunder kräver mer än bara professionell design och tydlig navigering. Några av dessa strategier är uppenbara – men andra kan överraska dig.
Forbes Agency Council är en exklusiv inbjudan till seniora PR-, mediestrategi-, kreativa och reklambyråer. Medlemmarna bidrar med sin expertis och sina åsikter om branschens mest angelägna ämnen. Att få besökare till startsidan är inte alltid lätt. När människor besöker en webbplats letar de efter specifika saker för att uppfylla sina behov eller intressen. Om de inte hittar vad de behöver kommer de att lämna webbplatsen omedelbart, kanske för att aldrig återvända. Ett tydligt värdeerbjudande på startsidan kan fånga deras uppmärksamhet och hindra dem från att lämna webbplatsen. Att lägga till kundrecensioner eller vittnesmål kan också bidra till att bygga förtroende och uppmuntra besökare att stanna kvar. Att ge dina besökare möjlighet att kommentera innehåll eller dela det via sina sociala mediekanaler är ett annat sätt att öka engagemanget och trafiken till webbplatsen. Se dock till att kommentarssystemet är välskött så att kvaliteten på diskussionerna inte försämras med tiden.
Metoder för att få trafik till webbplatsen
En webbplats är en hörnsten för ditt småföretags närvaro på nätet. Den gör att du kan marknadsföra produkter, evenemang och tjänster och få kontakt med din publik – och den är avgörande för att generera trafik, leads och försäljning. Men att få webbplatstrafik kan kännas som ett oändligt åtagande.
Turligt nog finns det många sätt att få ditt innehåll att synas, inklusive icke-traditionella marknadsföringshacks. Från att utnyttja influencers till att använda verktyg för att kontrollera webbplatstrafik, här är några saker du kan prova för att öka din webbplatstrafik.
Sociala medier är ett enkelt sätt att dela och marknadsföra blogginnehåll, produktsidor och mer. Genom att använda relevanta hashtags och publicera dina länkar på Facebook, Twitter och LinkedIn (där plattformen stöder e-handel) kan du nå en bredare publik än enbart dina följare. Om du dessutom skapar landningssidor som är specifika för dina innehållserbjudanden – som att lösa in en rabattkod eller starta en gratis provperiod – kan du öka sannolikheten för att användarna klickar sig vidare och besöker din webbplats.
En del e-handelsvarumärken lyckas dessutom marknadsföra sina produkter i köp-och-sälj Facebook-grupper eller nischforum som är populära bland deras målgrupper. Forum är ett särskilt bra val för att generera riktad, kvalificerad trafik som sannolikt kommer att omvandlas till försäljning eller leads. Eftersom konversationerna kretsar kring ditt varumärke och dess produkter ger de dessutom unikt innehåll som är bra för SEO. Dessutom kan möjligheten att svara direkt på publikens frågor hjälpa dig att etablera dig som en tankeledare.
Comments are closed.